...  die de examenbladen uitdeelde aan zijn studenten. De bladen lagen met de witte zijde naar boven. Toen hij  klaar was mocht iedereen tegelijkertijd zijn blad omdraaien. Tot ieders verbazing zagen ze enkel één zwarte stip op het blad. Luister goed, zei de professor, ik heb maar één vraag voor jullie.  Wat zie je op het blad? Onwennig keken de studenten rond maar begonnen uiteindelijk toch te schrijven. Vanuit creatief, wiskundig, poëtisch en andere standpunten schreven ze wat ze zagen op hun blad. Na het examen haalde de professor alle antwoorden op en las ze luidop voor. Bijna alle studenten schreven uitsluitend over de zwarte stip. De professor legde uit. Ook al neemt de zwarte stip maar een minuscuul deeltje van het grote witte blad in beslag, toch schrijven jullie niets over het grote witte vlak. Zo is het helaas ook vaak in het leven. Die kleine tegenslag of fout wordt zo uitvergroot dat men vergeet te vertellen over al de mooie dingen van het leven. Mijn reisverslag gaat over het grote witte blad.

Twee volgeladen bussen vertrokken ’s ochtends vroeg naar Amsterdam. Ook al was Louis er niet bij, zijn attentvolle traditie werd verder gezet. De zak met karamellen werd erg gewaardeerd.  Merci hé! Op de bus vertelde André onze CP wat we mochten verwachten van deze driedaagse uitstap en dat deed hij heel minutieus. Bij het avondeten en op tal van andere plaatsen en momenten herinnerde hij ons aan afspraken en uitstappen. Een klas van 106 leerlingen is niet niks hé! Goed gedaan André!

Na een vlotte reis lieten we onze valiezen achter in het  WestCord Art Hotel in Amsterdam ****.  Helaas had niemand de zon meegebracht in zijn valies  De kunst in de gangen en de eetzaal en de inrichting van de kamers was heel creatief en smaakvol. Leuk! Dan waren we klaar voor een boottocht op de Amsterdamse grachten met de rederij Lovers … Daar hebben we veel gezien en gehoord op korte tijd. Voor de rest was de reis een aangename afwisseling tussen vrije tijd en geplande activiteiten, tussen aandachtig luisteren en gezellig keuvelen. Het Anne Frank huis ontroerde menigeen. In het Rijksmuseum, het Stedelijk Museum en het Van Gogh Museum stonden we vol bewondering te genieten van het zeer ruime en gevarieerde aanbod van kunst. De oude Binnenstad charmeerde ons. Vlotte gidsen vertelden ons in kleine groepjes meer over de grachtengordel, de Jordaan het Maritiem Verleden en de Westelijke Eilanden. Met een gids beleef je een stad veel intenser.  Echt de moeite. We mochten getuigen zijn van de intocht van de eerste ‘niet  zwarte’ Pieten.  In onze vrije momenten ontdekten we vele leuke cafétjes, winkeltjes, een drie verdiepingen tellende fietsenstalling, galerijtjes en andere bezienswaardigheden.  ’s Avonds in het hotel konden we uitblazen bij een lekkere warme maaltijd. De avond werd afgesloten met een gezellig samenzijn in de bar.

Amsterdam, een bruisende stad die veel te bieden heeft.  Toen brak de terugreis aan naar het land waar men meestal wel nog stopt voor de zwakke weggebruiker 